Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Warme Elfstedenfietstocht met veel STW'ers op pad
Gisteren was vanuit Bolsward de Elfstedenfietstocht en om 4.45 uur zouden we (Jolle Landman, Floor van der Wilt, Peter Vlaar, Robbert Profittlich en mijn vrouw Wilma plus ondergetekende) naar de start fietsen. Dan waren we royaal op tijd om als groep 3 om 5.16 uur de stad uit te fietsen. Dat liep allemaal best anders. Tegen het gebruik in was om 4.45 uur Jolle nog in geen velden en wegen te bekennen. Peter, Wilma en ondergetekende gingen toch maar op pad en daar aangekomen stonden we vooraan bij de groep drie'ers. Maar de organisatie was aan het treuzelen, het duurde ellenlang voordat we pas naar de start konden schuifelen. Hopeloos want het is een fietstocht en leek zo meer op de wandelelfsteden, maar die was twee weken terug al. Als ervaren Elfsteden fietser schoof Peter waar mogelijk geruisloos door naar voren, ik volgde hem wat en Wilma kwam daar achteraan. Floor en Robbert waren we kwijt.

Uiteindelijk 50 minuten later konden we gaan fiets, ruim 20 min. later dan aangegeven startijd. Peter was weg, Wilma en ik volgden, het was prachtig mooi weer, iets fris met nevel over de velden en met 30 km/u fietsten we richting eerste stempelplek Harlingen. Vlak voor Witmarsum, na ca. 5 km kwamen Jolle, Floor en Robbert in gestrekte draf voorbij. Naar later bleek, had Jolle op weg naar Bolsward een lekke band opgelopen en in het donker gaat band wisselen toch wat minder handig.

In Harlingen begon de volgende wandeltocht, mensen stapten op aanwijzing van de organisatie al een kilometer voor de stempelplaats van hun fiets en liepen verder. Wat een gedoe. Daarna verder naar Franeker en toen was het klaar met het wandelen. Wilma en ik schoten over het trottoir rustig en beheerst langs de wandelende fietsers voor een stempel van de academici en verder. Het fietste daarna vrolijk en rustig door, regelmatig reden we op kop met een groepje er achter en met de wind in de rug snel naar Holwerd. Ook daar weer een lange wandelende groep fietsers die we passeerden voor een stempel en verder.

Rond 8.30 uur waren we in Dokkum, een halfuur later dan de tijdcontroletijd en tijd voor koffie, appelgebak enz. verdiend na 75 km fietsen. Richting Leeuwarden tegenwind en daarna verder naar Bolsward waar Wilma en ik rond 11.15 uur arriveerden. We konden direct stempelen en daarna soep en broodjes in het huis van voorheen mijn mem en nu mijn zus Grytsje. De snelle heren waren alweer vertrokken voor de laatste 100 km.

Onderweg waren ook Jose Koumans met twee dochters, zoon en schoonzoon. Zij hadden kaarten groep 10 en nog eentje van 7.15 uur vertrek en gingen rond die tijd samen op pad. Toen zij rond 14.30 uur in Bolsward arriveerden voor de lunch stop was het huis alweer open: Jolle, Floor en Peter/Robbert waren al binnen en gingen toen lunchen. Uiteindelijk waren ze opgesplitst: Jolle en Floor snel samen op pad en Peter/Robbert wat rustiger aan.

Rond 12.15 uur gingen Wilma en ondergetekende weer verder voor de laatste 100 km en het was rustig, niet teveel groepen en vaak reden we op kop met soms een paar er achter. Richting Spannenburg werden we ingehaald door een groep met Jan Tichelaar en zoon Jorn. Jan liet zich afzakken en wilde toch even een praatje maken. Daarna spurtte hij weer naar zijn groep. In Sloten was de brug open en stonden Wilma en ik net aan de verkeerde kant  = een kwartier wachten. Voordeel dat Sloten leeg is en we vlot konden stempelen en door. Daar stond Jan T met ploeg te schaften en een stuk verder op kwamen we weer langszij, praatje en verder.

Rond 16.40 arriveerden Wilma en ik voldaan in Bolsward. Wilma was vooraf wel wat onzeker geweest over de lange afstand maar dat ging soepel en duurzaam. Zuinig rijden, goed eten en drinken en veel samen op kop = ook veiliger dan in grote groepen met harmonica bewegingen. Onderweg bij de stempelplaatsen nog wat bekenden gesproken. Op de basis terug was alles netjes opgeruimd in afwachting van de aankomt van familie Koumans. 

Dat was rond 20 uur met de uitnodiging om langs te komen voor patat en bier. Wilma en ik zijn daar op de gewone fiets naar toe gegaan en wat een drukte. Lange rijen met arriveerden fietsers die wandelden verder gingen op weg naar het afstempelen en de medaille. Voorgaande jaren was het altijd rustig en kon je overal vlot tussendoor. Nu volop bedrijvigheid met arriverende fietsers en daar zaten ook best veel snelle Jelle's bij. 

Wat die allemaal onderweg hebben gedaan, geen idee. Toen zaten Jolle, Peter, Floor en Robbert al lang weer thuis aan tafel. Benieuwd of de Elfstedenfietstocht bezig is de wandel versie over te nemen. Verder alles keurig en vooral op en top veilig en goed uitgepijld en verzorgd neer gezet.

De statistieken: 235 km in 9 u 21 min met 25,1 km/u gemiddeld en 43,7 km/u max. Ruim 1,75 u langer onderweg geweest dan vorig jaar en bijna 2,5 u langer dan het supersnelle jaar daarvoor. Maakt niet uit: we hebben een sportieve, gezellige dag gehad met mooie praatjes en belevenissen.
Op naar volgend jaar en de verhalen van de anderen. Jan Heeres
Reply

Messages In This Thread
Warme Elfstedenfietstocht met veel STW'ers op pad - by Jan Heeres - 05-26-2026, 10:58 AM

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)