Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vier seizoenen busrit over de Posbank
Vanavond was er onderscheid tussen de wel en niet woensdag fietsers. Bij de Bus veel afmeldingen en de Wilden toonde eenzelfde aanblik zodat Fred verzuchtte: er wordt toch wel gefietst? Hendrik was aan het rondbellen geweest en sloot samen met Iedo bij de Bus aan die drie passagiers had. Na vertrek had Hendrik haast want hij wilde om 20.30 uur gedoucht thuis zitten voor een belangrijke zakenafspraak. 
Daar hielp niet bij dat voor ondergetekende het weer zo'n woensdagavond met 'hij wil wil wel, maar kan het niet'. Regelmatig werd op afstand gezet, Flip wachtte even en reed me vlot daarna weer uit het wiel. Hendrik maar foto's maken en zo ploeterde ik achter de vier aan. Niet wetende wat er allemaal nog meer ging komen.

Na het Open Lucht Museum gingen Hendrik en Iedo links af en terug. Voordat we de A12 overstaken, constateerde Flip dat er hagel op het fietspad en in de berm lag. Niet veel verder was het fietspad bezaaid met dikke vastliggende hagelstenen. Harry banjerde door, ondergetekende ging voorzichter rijden en Flip werd ook behoedzamer. Ik denk dat bij gemeente Arnhem de verloven van de sneeuwschuifploegen en de zoutstrooiwagens zijn ingetrokken. Het was bar winter en onder de bomen echt koud. Bij mij kwam de gedachte op: 'Wat doen we hier?' Flip waarschuwde voor de afdalingen op de hagel vaste paden.

Onder tussen verdwenen de mannen bij de klim richting Emmapyramide snel uit zicht. Veel later kwam ik boven: Flip genoot van het weersuitzicht, Harry was aan het dineren en ik reed direct maar door. Bij de Maarten Tjallingii streep ging ik maar terug want alleen het volle woensdag menu leek me maar niks.  Niet veel later kwam Flip in een winterjas gehesen eraan en Harry in zijn nieuwe 2026 Alpe 'd Huez pakje en samen richting rondje Rozenbos en verder.

Ik kreeg weer wat betere moraal en benen wilden ik meer doen dan ik nog op durfde te hopen. Bij de volgende beklimmingen kwam ik goed mee en arriveerden we vlot weer terug op de Posbank. Flip wist te vertellen dat we vroeger wel eens fietsten bij 30 'C en haalde nog wat van die anekdotes uit het verre verleden op. Zou hij soms binnenkort opa worden en nu alvast wat oefenen hiervoor.

Ook wilde Flip graag een beschaafde terugrit en dat kan in dit gezelschap niet anders. Zo rolden wel vlot terug waarbij ieder een stukje kop deed. Richting Renkum kwam uit wat ik hoopte: Flip op kop die mijn beurt overnam en daarachter Harry als 2e. Voor mij een mooie kans om iets terug te laten zakken en met een lange aanloop volle bak er omheen en langs op weg naar de streep. 'Dat was niet netjes, Jan', aldus Harry die nog tevergeefs probeerde aan te haken.

Echter het feest was nog niet voorbij. Over de Hollandseweg reden we in gestrekte draf naar beneden en kwam een politiebusje naast ons rijden, even wat naar voren en daarna weer naast, schuin voor ons. Dat weet je dat het handig om de wetshandhaver (een beetje) gelijk te geven en dus ging ik op het fietspad. Flip was wat hardnekkiger en reed langer op de weg door om toen op het fietspad te glippen. Harry was Oostindisch doof en reed op de weg door totdat oom agent het nu wel best vond en hem door de microfoon op het fietspad tetterde. Hij had de wet gehandhaafd zonder een boete uit te delen :-).

Dan weet je dat er nog een controle komt en ja hoor: niet later daarna kwam de politiebus op de Hollandseweg weer terug om even te zien of we als bus wel braaf waren en dat zijn we. We vertrokken in vroege zomer, kwamen snel in het najaar en daarna op de Posbank in de barre winter terecht met de finish in het late voorjaar. Misschien maken we het nog een keer mee: fietsen bij 30 "C of zou dat toch opa praat worden?

De statistieken: 77 km in 2u 52 min me 26,6 km/u gemiddeld en 59,4 km/u max. Volgende week de wintermuts en handschoenen mee.
Eerlijk is eerlijk we hebben geen drup regen gehad. Toen ik in de auto op terugweg naar Putten bijna bij Ede was, ging het weer flink tekeer, een gelukje.

Jan Heeres
Reply

Messages In This Thread
Vier seizoenen busrit over de Posbank - by Jan Heeres - 06-10-2026, 09:47 PM

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)