Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hendrik als eerste in een donker Renkum over de streep
Vanmiddag startte Harm als voormalig biologie docent het gesprek op in de Bus en bij de Wilden over het natuurkundige verschijnsel onweer. Alfa man Hendrik dacht dat onweer iets biologisch was en zich vanzelf wel ging oplossen. Toen waren we al op de Posbank en rommelde het in de verte al wat.
De Bus leek vanmiddag niet te vertrekken maar chauffeur Enrico had ruim vijf voorwaarden (aan zichzelf) en de Bus gesteld: 1) zodra het donker wordt, ga ik naar huis, 2) als het te snel gaat, draai ik om en ga naar huis, 3)als het gaat regenen, ben ik weg, 4) als............, dan en 5) op de Posbank ga ik direct terug.
Heel anders staat/stond Eeuwe in het Wilde leven: als je eenmaal begint toe te geven aan weer, buienradar wijsheid, dan zit je heel snel nooit meer op je fiets en lig je de hele dag op bed te snurken. Eeuwe: 'Mijn hoofd moet leeg gefietst worden en mijn fiets moet nodig vies worden: ik fiets ook.'

Zo vertrokken we met Eeuwe op kop direct al flink aan het trappelen. Hendrik, Harry H, Enrico en ondergetekende, Iedo sloot aan, in Renkum Harm en in Heelsum Harry Booltink weer eens. Hij wilde dit seizoen nog een keer echt wild doen en dat lukte vanavond wel. Met Iedo veel op kop reden we vlot richting Oosterbeek en verder. Het was mooi droog op de weg, weinig verkeer, fietsers en wandelaars = dus gaan met de banaan. 

Na Rosendaal bij de eerste Posbank beklimming was Enrico weer flink vooruit en na een tijdje ging Eeuwe van Impe daar overheen en volgden Hendrik, Iedo en ondergetekende samen met Enrico. Het stuivertje wisselen 'Hendrik - ondergetekende' was begonnen en ging de hele avond daarna door met mooie resultaten.
Onder leiding van Iedo werd besloten lusje extra te doen en dan snel terug naar Wageningen. Enrico ging alleen zijn eigen weg terug.

Toen we beneden aan kwamen, startte de regen en niet zo klein beetje ook, het leken stevige hagelstenen te worden, maar dat viel wel mee. Iedo, Hendrik en ondergetekende reden door en ik vond het wel grappig: 'zo'n plensbui op de kop, dat is lang geleden :-) '. Als je maar doorfietst, blijft de motor draaien en warm. De andere stopten om hun jasje aan te doen en kwamen wat later. Toen was de bui alweer voorbij en scheen de zon weer. Bij het af-sprinten naar boven met de finish op het wildrooster startte ik 10-20 m te vroeg en stak Hendrik zijn voorwiel 2-3m voor de streep vooruit.

Even eten, praten, o.a. over Fred zijn opmerking van een paar weken terug over 'allemaal genegenheid' en het gedicht daarover dat nog komt. Hendrik en ondergetekende fietsten als eersten de heide op. Na een lange solo van Hendrik wisselden we kop over kop en bij de A50 oversteek wilde Hendrik door rossen. Achter ons zag ik rest naderbij komen, ook al omdat zij Iedo erbij hadden, dacht ik.
Na een tijdje zag ik een Parkhotel fietser de kop van Hendrik en ondergetekende over nemen en hij had als wagons de rest meegenomen. De Parkhotel fietser was een potige rijder die met alles op zijn fiets meebewoog om snelheid te maken. 
Bij de oversteek bij het frietkot even tellen, kijken of iedereen er was. Nee, Iedo bleek op de heide al verachterd te zijn geraakt. Even wachten, de Parkhotel fietser ging verder. Vervolgens op weg naar Wolfheze waar de weg richting de spoorweg overgang was afgesloten. Gelukkig is er voor fietsers een handige sluipweg en zo weer verder het donker in. De meesten even op kop en Iedo en Hendrik het meest.

Richting Renkum muisde Hendrik weg en Iedo vond het wel best. Harry en Harry probeerden het gat te dichten en dat lukte ook best wel aardig. Toen we er bij waren, ging Iedo op pad en konden Hendrik en ondergetekende aansluiten. Hendrik zette de eindsprint in en Iedo vond het wel best zodat ondergetekende als tweede meesloop. Daarna door rijden, Harry H kwam er nog bij, het was al flink donker en daarom maar snel door naar huis.

De statistieken: 69 km in 2u 14 min met 30,5 km/u gemiddeld en 61,1 km/u max. Volgende week maar weer een zien wat er dan voor het donker nog mogelijk is. Dit was een mooie rit, niet (te) koud en in grotendeels droge wegen uitgezonderd de heftige bui op de Posbank.

Jan Heeres
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)